Magyar buszok Budapesten: kincs, ami nincs
ikarus_modulo.jpg
Budapest, 2018. január 19. Modulo M168 D típusú Ikarus buszok a BKV hazai gyártású metrópótló buszainak átadásán a közlekedési vállalat XI. kerületi Hamzsabégi úti telephelyén 2018. január 19-én.

Magyar buszok Budapesten: kincs, ami nincs

  • Király Dávid
  • 2018. július 13.

Liberális szemmel – Republikon

Megbukott a kormány buszgyártási stratégiája, miután az általuk tolt cég két év alatt összesen 10 darab, csapnivaló minőségű járművet tudott legyártani.

A napokban a BKV és a Volánbusz is bejelentette, hogy szerződést bont az Ikarus Egyedi Kft.-vel, amely a határidő-módosítások ellenére sem tudta legyártani a tőle megrendelt 180 darab autóbuszt. A megrendelt járművekből 150 került volna az állami, 30 pedig a fővárosi közlekedési vállalathoz. A cég csődvédelmet kért és kapott, a kormány stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté minősítette, ez azonban a két cég kiszállását már nem fordítja vissza.

Közleményében az Innovációs és Technológiai Minisztérium azt írja: „A hazai buszgyártás fejlesztésére a kormány kiemelt nemzetgazdasági érdekként tekint, de ezt továbbra is piaci és nem állami szereplők tevékenységére támaszkodva kívánja elérni. Változatlan cél, hogy Magyarországon olyan buszok készüljenek, amelyek hazai hozzáadott értéke magas, és amelyek a nemzetközi piacokon is versenyképesek.”

Az Ikarus Egyedi Kft. által gyártott buszok hozzáadott értékét mutatja, hogy azok nemcsak a nemzetközi piacokon versenyképtelenek, de még a folyamatosan nyomás alatt tartott hazain is. Hiába kényszerítette bele a kormány a Volánbuszt és a BKV-t a magyar buszok megvásárlásába, hiába nyúlt alá az állam a működésképtelen cégnek, mindkét közlekedési vállalat kihátrált a buszok helyett csak egyre kínosabb sztorikat előállító megállapodásból. (Minderről májusban részletesen írt a Magyar Narancs.)

„Mindenki behunyta a szemét"

Nagy a kormányzati hátszele az Ikarus Egyedi Kft.-nek, amely tavaly nyáron a kötbérfizetést is megúszta, miután nem volt képes határidőre leszállítani 180 buszt a Volánnak. A meghosszabbított céldátum idén április elején járt le, ám csak 5 darab busz készült el, és egyelőre azok sem állhatnak forgalomba.

A még Tarlós István által is csak fantomgyárnak nevezett cég a 2017. augusztusi határidőre egyetlen nyamvadt buszt sem tudott előállítani, azonban hivatkozva arra, hogy a megváltozott jogszabályok miatt minden buszba kell tűzoltókészülék, 240 nap haladékot kapott. A módosítással persze drágábbak is lettek az egyébként amúgy sem olcsó buszok, így a két cégnek több mint 86 millió forintot kellett volna kifizetni a buszok darabjáért.

Végül az új határidőre is csak néhány darab készült el, de a BKV-t akkor érte az újabb meglepetés, amikor a cég bemutatta a legyártott buszok első példányait, azok ugyanis rövidebbek és gyatrább minőségűek lettek, mint a főváros útjain már bizonyított prototípus. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) áprilisban így írt róluk: „sikerült olyan torzszülött kocsikat gyártani, amelyeknek bár van papírja, de a valóságban instabilak (…) Olyannyira, hogy azzal szinte használhatatlanná váltak a normál forgalomban.”

false

 

Fotó: MTI – Balogh Zoltán

 

A 3-as metró buszos pótlására készülő BKV azért volt kénytelen tavaly 30 darabot átvenni a Volánbusznak szánt flottából, mert a kormány – épp az akkor okosan kieszelt Nemzeti Buszgyártási Stratégiára hivatkozva – megakadályozta, hogy a budapesti cég megvegyen 140 darab olcsó, készre szerelt lengyel Solaris buszt, amelynek gyártója tisztán nyert a beszerzésre kiírt tenderen. Pedig a lengyel cég termékei már bizonyítottak egyebek mellett Németország és a skandináv országok nagyvárosaiban, sőt, a Skodával közösen gyártott trolijai Budapesten is.

A BKV számára az ügy egyetlen hozadéka, hogy nem 30 darab ócskavassal kell szenvednie a következő években, csak tízzel. A közlekedési vállalat menti a menthetőt, mint írják: „Megkezdjük továbbá az Ikarus Egyedi Kft.-hez csatlakozó szerződések felülvizsgálatát is, melynek eredményéhez képest fog Társaságunk a további szükséges lépések megtétele felől dönteni, hiszen a BKV nem kíván lemondani a szerződésekben biztosított jogairól, illetve azok érvényesítéséről.”

Ez azonban nem változtat azon, hogy bő fél évvel a metrórekonstrukció kezdete után a BKV-nak továbbra sincsenek metró-, villamos- vagy bármit pótló buszai, pedig – jó esetben – a 3-as metró felújítása rövidesen olyan szakaszba lép, amikor a teljes vonalat nemcsak este és hétvégén (tehát a kisebb forgalmú időszakokban), hanem csúcsidőben is le kell majd zárni, ehhez pedig több busz kell majd, mint amennyit a BKV a házi roncstemetőjéből ki tud guberálni.

A több mint két éve nagy lelkesedéssel bejelentett Nemzeti Buszgyártási Stratégia eddigi eredménye tehát 10 darab, rendeltetésszerű használatra csak korlátozottan alkalmas busz, több száz hiányzó jármű a BKV-nál, a Volánbusznál és más szolgáltatóknál, egy a főváros és a BKV számára előnyös tender lefújása és vélhetően egy sor per, amelyekkel a hoppon maradt közlekedési cégek futnak majd a pénzük (egyébként a mi pénzünk) után.

A kormány beavatkozott, Budapest rosszul járt. Csak a szokásos.

Liberális szemmel – A Republikon blogja a magyarnarancs.hu-n.

Liberális szemmel – Republikon

Számok. Politika. Elemzés. Feminizmus. Mozgalmak. Liberalizmus.

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.